(English version: see below)

Na mijn afstuderen aan de Universiteit van Tilburg (Bedrijfseconomie met accent op de marketing van diensten) begon online marketing als discipline net op te komen. Ik kreeg mijn eerste baan aangeboden in 1997 bij IBM nadat ik er mijn afstudeerstage had gedaan. In samenwerking met business partners van IBM genereerde ik via DM en email vraag naar server-, software en MKB diensten.

In 1999, ruim een jaar voor de beursgang, werd ik marketing manager voor de Nederlandse markt bij internetprovider World Online en ik ben dat tot ruim na de beursgang gebleven. Toen het bedrijf in Italiaanse handen kwam heb ik World Online verruild voor het management team van HCC, dat in 2001 de grootste vereniging voor computergebruikers ter wereld was met circa 300.000 leden. Dit management team gaf sturing aan het destijds grootste computer evenement van de Benelux (HCC Dagen met 110.000 bezoekers) en eigen internet- en uitgeefactiviteiten (die samen met ondermeer uitgever IDG werden ondernomen).

In 2007 verruilde ik HCC voor de Rabobank, waar ik tot 2013 verantwoordelijk werd voor alle online marketing activiteiten gericht op het zakelijke segment. Ik was ondermeer verantwoordelijk voor de content en de conversies op www.rabobank.nl/bedrijven en voor het (award genomineerde) content marketing project www.ikgastarten.nl. Op deze plek vinden ondernemers en ZZP’ers alles om succesvoller te worden zonder dat er een product push vanuit de Rabobank plaatsvindt. Deze destijds vrij gedurfde insteek heeft er toe geleid dat www.ikgastarten.nl na al die jaren nog steeds groeit en inmiddels onbetwist het populairste platform voor starters en ZZP’ers is.

In 2013 kreeg ik de kans om samen met mijn partner ruim 2 jaar in de Verenigde Staten te zijn. In deze periode heb ik online marketing projecten gedaan voor zowel Nederlandse als Amerikaanse klanten (o.a. beheer www.ikgastarten.nl voor de Rabobank; SEA, SEO en website creatie voor Miracle Mission Hope House, Incarcerated Voices). Veel activiteiten heb ik als zelfstandige verricht. Onder de naam online impact deel ik sinds 2011 mijn online marketing kennis met (profit en not for profit) organisaties en ZZP’ers.

Een selectie van mijn activiteiten en successen:

  • Verhoging van het aantal conversies op www.rabobank.nl/bedrijven met tot 400%
  • Groei aantal bezoekers en conversies www.ikgastarten.nl met 300%
  • Nominatie B2B Award 2013 voor www.ikgastarten.nl
  • Meer dan 70 presentaties voor groepen van tot 500 personen met een gemiddelde waardering van een 8,1 (bron: evaluaties workshops Rabobank)
  • Diverse veelgelezen blogs op www.marketingfacts.nl (ca. 150.000 views)
  • Master class voor Academie voor Management (2011) over content strategie
  • Lezing Hogeschool Utrecht (2011)
  • Workshop content strategie voor Det Norske Veritas (2010)
  • Diverse presentaties voor M! Academy (2010/2011)
  • Presentatie over eerste ervaringen Rabobank met social media op het Marketing Information Event, georganiseerd door het NIMA (2010)
  • Presentaties aan klanten van diverse lokale Rabobanken (tot 500 bezoekers, 2009 – 2012)
  • Personal coaching (PGGM)
  • Social media presentatie op InfraCampus, Ahoy Rotterdam (2012)

Zie ook mijn profiel op Linkedin.

(English)

I landed my first job at IBM in 1997, when online marketing was just beginning to catch on. Together with IBM business partners I created demand for their server-, software- and SMB services.

In 1999 I became marketing manager for Dutch ISP World Online, just when they were preparing to go public in 2000. After being member of the management team of home computer association HCC I started working for Rabobank, the largest cooperative bank in The Netherlands. Between 2007 and 2013 I was responsible for all online marketing activities in the business to business field, including the initiation of social media activities, online analytics and content marketing.

The content marketing project I’m most proud of, www.ikgastarten.nl, was launched in 2009 and was nominated for a Dutch B2B Marketing Award in 2013. It’s still one of the earliest Dutch examples of successful content marketing that I know of.  Under the name of online impact I’m sharing my extensive expertise in online marketing with (profit and not for profit) organisations and self employed professionals since 2011. For multiple clients I developed websites, executed SEA/SEO activities and developed apps. For charity organisation Miracle Mission Hope House, that helps homeless people in Atlanta by providing them food, money and toys, I created a new website and Facebook presence. After that, I helped website Incarcerated Voices to grow their audience with 300% using Google Adwords and SEO optimisation.

For a detailed description of my experience and past activities I invite you to check my resumé on Linkedin. Also check out the presentations, workshops, lectures and other experiences in the list below.

  • 400% growth of number of conversions on banking website www.rabobank.nl/bedrijven
  • 300% growth of number of visitors and conversions on www.ikgastarten.nl
  • Business to business marketing award nomination in 2013 for www.ikgastarten.nl
  • 70 + presentations and workshops for groups of up to 500 people with an on average satisfaction score of 8,1 (workshops Rabobank)
  • Various successful b2b lead generating events with up to 400 visitors
  • Marketing Manager of internet company World Online during their IPO campaign
  • Check my blogs on www.marketingfacts.nl (135.000 views combined)
  • Lecture Academie voor Management (2011) about online strategy
  • Lecture Hogeschool Utrecht (2011)
  • Workshop content strategy Det Norske Veritas (2010)
  • Presentations M! Academy (2010/2011)
  • Presentation Dutch marketing association NIMA (Marketing Information Event, 2010)
  • Various presentations on network meetings (up to 500 visitors (2009 – 2013)
  • Personal coaching (PGGM)
  • Presentation InfraCampus, Ahoy Rotterdam (2012)